تولید محتوا و بازاریابی

بازاریابی با تولید محتوا :
با بازاریابی محتوا کاری کنید که مشتریان شما را به عنوان یک منبع معتبر بشناسندیک گفته معروف در اینترنت وجود دارد و آن اینکه محتوا پادشاهی می کند. اما چرا؟ اگر شما به طور مرتب تولید محتوا کنید، موتورهای جستجوگر بیشتر شما را نمایش می دهند و در نتیجه کاربران شما افزایش می یابند. وقتی هم که مطالب شما واقعاً مفید باشد، اعتماد این کاربران جلب خواهد شد و با خیال آسوده به مشتری شما تبدیل خواهند شد.بازاریابی محتوا به صورت کلی از سه حلقه اصلی تشکیل شده است :استراتژی محتوا، تولیدمحتوا و انتشار محتوا .

حلقه تولید محتوا، کلیدی ترین بخش از این زنجیره خواهد بود. به این دلیل که اگرحتی شما استراتژی محتوای کامل و دقیقی تدوین کرده باشید اما قدرت اجرا و پیاده سازی استراتژی را ازطریق تولید محتوای اثربخش و تولید محتوای متناسب با نیاز مخاطبان و استراتژی تدوین شده، نداشته باشیدعملاًدر فرایند بازاریابی محتوا موفق نبودید و طبیعتاً پس از انتشار آن محتوا نیز موفقیتی را بدست نخواهید آورد.

                                                 اهداف اصلی تولید محتوا

  •   آموزش در زمینه های تخصصی و کاربردی
  • اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان
  • سرگرمی و لذت بردن مخاطبان
  • الهام بخشی و ترغیب مخاطبان به تعامل

در حقیقت شما در قالبها و فرمتهای متفاوت، محتوا تولید می کنید که بتوانید ضمن معرفی شرکت، خدمات و محصولات شرکت خود، نیاز مخاطبانتان را برطرف کنید. اگرمحتوای تولیدی شما این ویژگی را داشته باشدو بتواند پاسخ سوال مخاطبان را بدهد، به این معنی است که شما موفق بودید. تولید محتوا، بخش بسیارگسترده ای از فرایندبازاریابی محتوا را تشکیل داده است و خود به بخشهای متنوع و متفاوتی طبقه بندی خواهد شد. محتوا در 4 قالب کلی و فرمتهای بسیار زیادی قابل تولید است:

  • تولید محتوای متنی
  • تولید محتوای گرافیکی و تصویری
  •  تولید محتوای ویدیوی
  • تولید محتوای صوتی

بازاریابی محتوا 

 

تبلیغات اثربخش یکی از راههای مؤثر بازاریابی است که می تواند تأثیر بسزایی در شناخته شدن کسب وکارها داشته باشد. شاید وقتی کلمه تبلیغات را به زبان بیاوریم به صورت ناخودآگاه شکلهای معمول تبلیغاتی مانند بنر، پوستر، تراکت، بیلبورد و روشهایی از این دست به ذهنمان خطور کند؛ روشهایی که در مقایسه با روشهای نوین تبلیغات دردنیای امروز، روشهایی سنتی محسوب شده و کارایی آنها به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. اینکه روشهای تبلیغاتی مدرن چه هستند و چرا نسبت به روشهای سنتی کارایی بیشتری دارند، موضوعی است که در این مقاله می خواهیم درباره آن توضیح دهیم:

حتماً شما هم تاکنون افراد زیادی را دیده اید که به دنبال راهی برای خلاصی از تبلیغات بوده اند .منظور ازتبلیغات تهاجمی؛ تبلیغاتی هستند که به صورت ناخواسته و در مقیاس وسیع برای کاربران مختلف ارسال می شود .این تبلیغات ممکن است از طریق ارسال ایمیلهای انبوه یا ارسال پیامک به تلفنهای همراه یا هر روش مشابه دیگری صورت بگیرد و معمولا به دلیل ناخواسته بودن، آزار دهنده است. تصور کنیددر یک روز کاری منتظر دریافت پیامکهای مهمی هستید که آلارم پیامک تلفن همراه شما به صدا در می آیدو بعد از باز کردن پیامها متوجه می شوید که صرفاً تبلیغاتی بوده اند! در این صورت نه تنها به پیامک اعتنایی نمی کنید بلکه حتی ممکن است نسبت به برند و یا محصول مورد تبلیغ یک احساس منفی درون شما شکل بگیرد و در نتیجه عمل بازاریابی محصول مربوطه برای صاحبان آن نتیجه ی کاملاعکس به بار آورد!

یکی از مهمترین روشهای نوین تبلیغاتی، بازاریابی از طریق تولید محتوا است .تولید محتوا روشی است که در آن ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم درباره ی یک محصول تبلیغات صورت بگیرد. اما مهمترین تفاوت آن با روشهای قدیمی تبلیغات انتقال بخشی از اطلاعات است که برای خواننده اهمیت دارد. در این روش درباره ی یک محصول، فواید، کاربردها و ابعاد مختلف آن توضیحاتی داده می شود که به کاربران درتصمیم گیری درست برای انتخاب نهایی، کمک شایانی می کند. قالبهای محتوا اعم از صوتی، تصویری و متنی است که متناسب با نوع مخاطبان محصول و طیف سنی آنها تولید می شود.یکی از مزیتهای تولید محتوا آن است که استفاده از آن محدود به زمان خاصی نمی شود. در روشهای سنتی تبلیغات تنها برای مدت زمان کوتاهی از سوی کاربر مشاهده می شد و بعد از آن کارایی خود را از دست می داد. اما در روش نوین، محتواهای تولید شده ممکن است چندین بار از سوی کاربران مورد ارجاع و مشاهده قرار گیرد. در برخی از محتواها ممکن است حتی نامی از برند یا محصول مورد نظر برده نشود، اما اطلاعات به گونه ای به مخاطب منتقل می شود که به طور ناخودآگاه به سمت محصول مورد نظر جذب شود. درواقع کاربران با مطالعه محتواها ترغیب می شوند تا مصداق محصولی را که در محتوا درباره آن توضیح داده شده، پیدا کنند.در بازاریابی از روش تولید محتوا معمولا تمام موضوعاتی که به محصول مورد نظر ارتباط پیدا می کنندلیست می شوند و درباره هرکدام ازآنهامحتواهایی تولید می شود. به عنوان مثال برای یک سرویس پخت و پز می توان موضوعاتی را از قبیل روشهای پخت آسان، طرز استفاده از از انواع قابلمه با اندازه های مختلف،روشهای شست و شوی مناسب ظروف و حتی دستورالعمل پخت چند غذای خوشمزه را لیست کرد و درباره ی آنها مطالبی را تولید نمود .انتخاب موضوعات برای تولید محتوا بر اساس ابزارهای تحلیل گر اینترنتی انجام می گیرد. این ابزارها با تحلیل جستجوهای کاربران درباره ی موضوعات مختلف آمارهایی را درباره ی میزان جستجوی آن موضوع از سوی کاربران نشان می دهند. طبیعی است که هر چقدر رقم جستجوها درباره موضوعی بالاتر باشد، از اهمیت بیشتری برخوردار است و احتمال آن که مطلب شما در بین هزاران مطلب موجود درلیست نتایج موتورهای جستجو دیده شود، بیشتر است.

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

 

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات در چیست؟ بازاریابی محتوا از جهات مختلف از تبلیغات متمایز است. در بازاریابی محتوا، محتوا در رسانه‌های تحت مالکیت کسب‌وکار‌ها پخش می‌شوند، اما درصورتی که محتوای مربوطه در رسانه‌های دیگر پخش شوند، تبلیغات نام می‌گیرند. همچنین، استراتژی بازاریابی محتوا، برخلاف تبلیغات که تهاجمی است، بیشتر جذب‌کننده است و باعث مزاحمت و ناراحتی مخاطبین نمی‌شود. علاوه بر این، تبلیغات بسیار پرهزینه است، درصورتی که بازاریابی محتوا هزینه چندانی ندارد

ابزارو تکنولوژی مورد نیاز برای بازاریابی محتوا

 

 

ابزارها و تکنولوژی‌ها به انجام ساده‌تر کارها کمک می‌کنند و منجر به صرفه‌جویی در زمان می‌شوند. به طور کلی، تمامی ابزارهای مورد نیاز برای بازاریابی محتوا، به چهار بخش زیر تقسیم می‌شوند:

  • سیستم مدیریت محتوا (CMS – Content Management System) : برای اینکه تیم بازاریابی محتوا بدون نیاز به کمک تیم IT، بتوانند به راحتی وبلاگ ایجاد کنند، پست‌ وبلاگ ایجاد کنند و صفحات وب‌سایت اضافه کنند، استفاده از چنین ابزارهایی ضروری است.
  • ابزار آنالیز و تجزیه‌وتحلیل (Analytics): به منظور ارزیابی عملکرد بازاریابی محتوا، به ابزارهای آنالیتیکس نظیر گوگل آنالیتیکس نیاز دارید.
  • نرم‌افزار مدیریت پروژه (Project Management Software): با توجه به سرعت بالای تولید پست‌های شبکه‌های اجتماعی و پست‌های وبلاگ و استفاده از این پست‌ها در کمپین‌های مختلف، استفاده از یک نرم‌افزار مدیریت پروژه ضروری به نظر می‌رسد.
  • نرم‌افزارهای طراحی (Design Software): محتوای بصری، نقش بسیار مهمی در موفقیت بازاریابی محتوا ایفا می‌کند. دارا بودن مهارت در فوتوشاپ، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحان است. همچنین، ابزارهای دیگری برای تولید محتوای بصری وجود دارد. Canva، یکی از ابزارهای رایگان طراحی است که محتوای بصری باکیفیت تولید می‌کند.